Blog III - History Teacher

Iedere masterstudent denkt er tijdens zijn afstuderen wel eens aan: de zoektocht naar een baan. De droom dat je, nadat je in het ‘zweetkamertje’ in het Academiegebouw bent vereeuwigd, zo zou kunnen instromen als aantrekkelijke arbeidskracht. Als kersverse master moet je toch zo een baan kunnen vinden? En al helemaal als iemand twee masters heeft. Als ik straks als eerstegraads docent de arbeidsmarkt zal  betreden, ben ik niet alleen Master of Arts (MA), maar ben ik ook Master of  Education (MEd). Met deze voorgeschiedenis aan opleidingen moeten de baan voor het oprapen liggen. Wat ben ik toch naïef.

Het is nu anderhalve maand geleden dat ik als historicus afstudeerde aan de Faculteit der Geesteswetenschappen. Het is daarnaast ook ruim twee jaar geleden dat ik als tweedegraads docent geschiedenis afstudeerde aan een hogeschool. Ik heb destijds besloten om door te studeren om betere mogelijkheden te krijgen als docent geschiedenis op de arbeidsmarkt. Inmiddels ben ik nu een ruim een maand bezig met een verkorte versie tot eerstegraads docent aan het ICLON, de docentopleiding van Universiteit Leiden. Met deze graad ben je bevoegd om in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs les te geven. Met een tweedegraads bevoegdheid mag je in het Vmbo, onderbouw Havo/Vwo en het MBO lesgeven.

Sinds jaar en dag houd ik ook druk de vacaturebanken van het onderwijs in de gaten om zicht te blijven houden op de ontwikkelingen van het aantal banen van geschiedenisdocent in de buurt van Den Haag en Leiden. Het is schrikbarend hoe weinig vacatures er voorbij komen, zowel voor eerstegraads als voor tweedegraads geschiedenisdocenten. Dit ondanks dat er al jaren wordt verkondigd dat er grote tekorten zijn in onderwijsland. Klassen in heel Nederland zouden delen van het jaar geen les kunnen krijgen omdat er geen docenten beschikbaar zouden zijn. Voor veel vakken zouden er onbevoegde docenten voor de klas staan en een vak doceren waar ze niet voor zijn opgeleid. Doordat de babyboomers binnen vier jaar en groupe met pensioen zouden gaan zou het lerarentekort alleen nog maar verder toenemen. Er was vorig jaar zelfs sprake van het vrijkomen van subsidie om docenten naar de Randstad te lokken om hier les te komen geven. Maar als aankomend docent geschiedenis merk ik helemaal niets van deze tekorten.

blog III - MA 2

Het lerarentekort blijkt namelijk niet voor elk vak te gelden. Als je docent geschiedenis, maatschappelijke vakken of lichamelijk opvoeding bent, kan je fluiten naar een baan bij een leuke school. Voor deze vakken is er een duidelijk overschot aan docenten. Voor het vak geschiedenis zouden er ruim tweehonderd docenten thuis zonder baan zitten, het grootste deel daarvan is alleen tweedegraads bevoegd. Historici (en docenten in spé), denk na voordat u besluit leraar te worden.

De tekorten in het voortgezet onderwijs liggen voornamelijk bij de Bètavakken: Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde. Daarnaast ligt er ook een probleem in het invullen van vacatures voor de vakken Duits, Nederland, Economie en Engels. Tot de lezers onder u die dit studeren en een docentcarrière ambiëren zou ik willen zeggen: “Ga ervoor, je hebt bijna gegarandeerd een job en het onderwijs is zo leuk!”

Zo leuk dat ik ondanks de sombere berichten nog steeds blijf vasthouden aan het feit dat er een lerarentekort is en dat ik docent ben.