‘Talent is het vermogen je te concentreren’ (Freek de Jonge)

09:29: ‘Ik werd precies 1 minuut voor de wekker wakker, bizar’

10:30 ‘Ik moet vandaag echt aan school gaan werken’

10:45 ‘Laat ik gaan hardlopen, daarna kan ik me vast veel beter concentreren en heb ik die kaasfondue van gisteren ook weer gecompenseerd’

12:10 ‘Een goede brunch heb ik nu wel verdiend’

14:00 ‘Ok, nu moet je echt iets gaan doen’

14:10 ‘Die afwas staat erg in de weg, laat ik die eerst even opruimen’

14:36 Pagina 1 Lind, Kanfer, & Earley (1990)

14:42 ‘Ik heb zin in een sigaret’

14:50 Koffie en roddels in de huiskamer

15:00 ‘Ik moet toch om 17:00 weer weg, laat ik dan nog maar even verder chillen vandaag’

15:01- 02:00 ‘Kak, ik moet straks zo belachelijk veel doen voor morgen’

02:01-05:00 ‘Ik ga nooit meer ’s nachts aan m’n studie werken’

Repeat

Het fijne aan de studie psychologie is dat je zo nu en dan tot verhelderende inzichten over jezelf komt. Begrippen en theorieën zijn in staat vele losse ervaringen en gedachten te bundelen tot een concrete uitleg, of een oorzaak-gevolg relatie. Vorige week moest ik een paar korte (en wetenschappelijk zeer onverantwoorde) tests doen op 123test.nl voor het vak Mediation dat ik volg. De Enneagram test geeft inzicht in welke van de negen persoonlijkheidstypen het beste bij je passen. Mijn score: hoog op romanticus, hoog op levensgenieter en laag op compromis. Dit betekent dat ik enerzijds een streber ben en anderzijds een luie genieter. Een tussenweg accepteer ik niet. De hedonist versus de perfectionist. Resultaat: het beste van beiden, maar met een regelmatig terugkerende dodelijke vermoeidheid.

Voor iedereen geldt dat je jezelf moet trainen om ergens goed in te worden, of om je doelen te bereiken. Dit doe je bijvoorbeeld door jezelf te herinneren aan het beoogde eindresultaat of genot. Vervolgens ontwikkel je gedrag om je doelen te bereiken. Deze gedragingen vormen zich tot systemen die mensen kenmerkend maken. Elk systeem dat je voor jezelf hebt gecreëerd heeft een doel, en houdt iets in stand. Dr Phill (hoe draconisch hij soms ook moge zijn) wist dit onlangs goed te verwoorden door de, duidelijk disfunctionerende, junk op de stoel te vragen ‘So, how is this working for you?’ Toen de zaal begon te lachen merkte hij op: ‘Je kan hier om lachen, maar blijkbaar levert het iets op om elke dag high te zijn.’

Nu is tot diep in de nacht aan school werken iets minder disfunctioneel dan elke dag een spuit in je arm zetten, maar toch, het is niet zo gezond. Anderzijds levert het mij dus blijkbaar ook iets op. Hoe dit te doorbreken? Het eerder genoemde trainen van jezelf zal alleen effectief zijn als je oog hebt voor ál je doelen en vervolgens een realistisch doel stelt waar ruimte is voor alle behoeften.

Dus, hoe ga ik met deze nieuw verworven inzichten mijn studiegedrag aanpakken? Ik heb mezelf een algeheel verbod opgelegd om te studeren na 24:00. Chillen mag nog steeds, en vaak, maar de uren dié ik heb ingeruimd om te gaan studeren gaan chill-vrij worden besteed. Krijg ik toch nog alles.