Sanne Michelle Floortje Bas Larissa Joyce Demi Mirte Sebastiaan
Het Leids Kwartiertje

Dit artikel

Dit artikel is geschreven op 11-4-2014 door , en is onderdeel van de categorie Letterkunde & Taalwetenschap.

Over Aranka

East meets West in mijn studies
Engels en
Japans, die beiden mijn liefde voor taal en cultuur belichamen. Door een jaar studeren in Japan kan ik extra genieten van rare trekjes in de mens, en ben ik wat meer Zen als de NS weer eens tekort schiet. Studeren probeer ik te combineren met het runnen van de studievereniging van Engels, genieten van samenwonen met mijn vriend en socializen met mijn vrienden.
Lees hier meer over mij.

Over de Master Letterkunde & Taalwetenschap

Hier vind je de blogs over Literary Studies van Aranka (specialisatie Engels) en Kanta (researchmaster). Alle informatie over Literary Studies is te vinden op unileidenmasters.nl.

Trefwoorden

, , , , , , , ,

Trainen in het Onderwijs II

Zoals ik eerder schreef, bestaan er inmiddels twee traineeships om meer docenten voor het voortgezet onderwijs te werven: Eerst de Klas en het Onderwijstraineeship. Vorige week kreeg ik te horen dat ik was uitgenodigd voor de tweede selectieronde. Deze vond gisteren en ook vandaag plaats. Gisteren moest ik dus relatief vroeg (andere trainees waren al om 5.00u hun bed uit!) op, en begaf ik mij op weg naar Amersfoort, waar deze rondes plaatsvinden.

Het doel: een motivatiegesprek voeren en een proefles van ongeveer 10 minuten geven. Vlak na aankomst moest ik al mijn motivatiegesprek voeren, dat verliep gelukkig vrij vlekkeloos. Een goede tip – die ik zelf van tevoren had willen hebben/bedenken: heb concrete goede én slechte voorbeelden uit de praktijk! Daar verliep mijn gesprek namelijk het stroefst. Na het gesprek was het nog ruim een uur nagels bijten tot ik mijn proefles mocht gaan geven.

Er werd ons van tevoren verzocht om niet al te veel over de verschillende onderdelen te praten met elkaar, of enkel over gezamelijk afgeronde onderdelen. Iedere ronde had namelijk zo’n 6 deelnemers, die óf een motivatiegesprek óf een proefles moesten doen. In de praktijk is het natuurlijk niet heel goed te voorkomen: op de geluksvogels die een educatieve minor hebben gedaan na zijn alle sollicitanten namelijk een leek als het aankomt op lesgeven in het voortgezet onderwijs. En dan ineens “echt” les moeten gaan geven als onderdeel waar je op beoordeeld wordt gaat je niet in de koude kleren zitten.

Dat zo’n proefles maar 10 minuten duurt, maakt het er ook niet makkelijker op. In mijn groepje zaten vooral bètavakkers, die scheikunde en natuurkunde uit gingen leggen. Met het klassenmanagement erbij (denk aan geklier met mobieltjes, praten onder de les) kom je nauwelijks aan je echte les toe! Gelukkig had ik daar van tevoren al iets over nagedacht: in plaats van een grammatica-uitleg ben ik een uitspraakoefening gaan doen (want ik kan me helemaal groen en geel ergeren aan het “Denglish” – Dutch English): lekker thlithen (slissen) met een tongue twister*! Mijn klas deed zodanig goed mee, dat ik eigenlijk veel te snel door mijn materiaal heen was, oeps!

Op het motivatiegesprek heb ik geen feedback gehad, maar er was nog een korte zelfreflectie na de proefles. Die was overwegend positief, dus nu is het gespannen afwachten tot ik volgende week een telefoontje krijg of ik op zoek mag naar een school om les op te gaan geven, of dat ik toch iets anders moet gaan zoeken. Fingers crossed!

* Say ten times fast: Room three hunderd thirty three rents for thirthy three dollars and thirty three cents every third Thursday.

Docenten

Geef een reactie