Drie jaar geleden heb ik samen met vier mede studenten een bestuursjaarsjaar bij de oudste studievereniging van Leiden gedaan: L. P. S. V. „Aesculapius”. Een van mijn taken was het organiseren van een buitenland excursie voor derdejaars BFW studenten. Zo gezegd, zo gedaan. We hebben een week Berlijn bezocht waar we alle farmaceutische industrie bezochten. Een van onze bezoeken was een afdeling van het Max Planck Institute for colloids and interfaces: de afdeling Biomolecular systems.

Nu zijn we drie jaar verder, toevalligerwijs heeft een van mijn bestuursgenootjes momenteel een stage bij deze afdeling Biomolecular systems van het Max Planck in Berlijn. Dus voor ons een perfecte gelegenheid om met zijn vieren ons vijfde bestuurslid op te zoeken! Vrijdagavond om half 9 vertrok ons vliegtuig vanaf Schiphol naar Berlijn Schonefeld. Na een relatief korte vlucht landde we om half 10. Aangekomen in Berlijn konden we natuurlijk onze pret niet op toen we elkaar weer terug zagen. Onder het genot van een Berlijns biertje hebben we bijgekletst. Na een tweede biertje vertrokken we met de bus op weg naar het appartement. We hebben de avond dansend afgesloten in de Berlijnse club: Havana, waar we ons goed hebben vermaakt.

De volgende dag was helaas net zo regenachtig als we Nederland hadden verlaten. Desondanks zijn we wel de stad in gegaan waar we eerst heerlijk gebruncht hebben en ik mijn portie chocola heb verorberd. We hebben het nieuwste warenhuis van Berlijn bezocht en uiteraard nog veel meer gekletst. Toen we door de regen bedachten maar naar de bioscoop te gaan en we daar van een koude kermis thuis kwamen liepen we tegen een micro-brewery aan waar we maar een huisgemaakt biertje hebben gedronken.

Zaterdagavond was ook de avond van de Champions League finale (Bayern Munchen tegen Borussia Dortmund). We hebben in een eetcafe de wedstrijd gezien. Een van de meest opvallende dingen voor mij: Fans van beide clubs zaten samen aan een tafel biertjes te drinken en gemoedelijk de wedstrijd te kijken… Zo kan het dus ook! We hadden het onderling spannend gemaakt door een mini-wedstrijdje: wanneer Bayern zou willen werd het een shotje Vodka-bitterlemon en bij winst van Borussia een shotje Orgazmus. Uiteindelijk zoals jullie wel zullen weten heeft Bayern gewonnen en kwam ook het shotje Vodka-bitterlemon op tafel.

figuur van ad.nl

Zondagochtend stond er een verrassingsactiviteit op de planning. Iets dat traditie was geworden voor alle bezoekers. We werden meegenomen in de bus en de metro waar we uiteindelijk op een groot plein aankwamen. Wat was de verrassing: onbeperkt ontbijten! Super chill, behalve de brakheid dan. Maar het was wel ontzettend gezellig en we hebben ons goed vermaakt.

Helaas hebben we door het weer niet veel van Berlijn gezien, en heb ik daardoor ook geen originele foto’s. Maar ik kan jullie allemaal aanraden om deze mooie stad een bezoekje te brengen!

Om traditiegetrouw af te sluiten: